МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ВИКОНАННЯ ДИПЛОМНОЇ РОБОТИ

Методичні рекомендації щодо виконання дипломної роботи, а саме: об’єму, структури, змісту та вимог до оформлення роботи та її захисту.  В рекомендаціях надані фрагменти змісту дипломної екзаменаційної роботи для професій кухар-кондитер та приклади завдань на письмову екзаменаційну роботу.Мета методичних рекомендацій – надати допомогу щодо безпосередньої організації виконання дипломних  робіт учнями професійно-технічних навчальних закладів. Пропонований інформаційно-консультативний матеріал розглядає питання ролі та місця дипломної екзаменаційної  роботи в системі освіти, визначає основні вимоги до підготовки, оформлення робіт.

 МЕТА І ЗАВДАННЯ ДИПЛОМНОЇ РОБОТИ
Виконання дипломної  роботи передбачає наступну мету:
-  засвоєння учнями методів розробки та технологічного вирішення поставлених завдань; 
-  закріплення навичок самостійної роботи з технічною літературою при застосуванні отриманих знань та досвіду перед випускної виробничої практики на підприємстві; 
-  перевірку рівня професійної підготовленості учня до самостійної роботи по спеціальності. 
Для досягнення цієї мети учень повинен продумати і якісно представити собі умови завдання, правильно вибрати або обрати   вхідні данні, визначити найбільш раціональну технологію виконання роботи, обґрунтувати її доцільність. Крім того, випускник повинен вміло користуватися технічною літературою, правильно викладати свої думки.
ПОРЯДОК ПІДГОТОВКИ, ЗАТВЕРДЖЕННЯ ТА ВИКОНАННЯ ЗАВДАННЯ ДИПЛОМНОЇ РОБОТИ
1. Вимоги до написання дипломних робіт, теми та завдання дипломних робіт розглядаються та схвалюються на засіданні методичної комісії та затверджуються заступником директора з навчально-виробничої роботи.
2. Теми та завдання на дипломні роботи складають та обговорюють на засіданні методичної комісії  викладачі професійно-практичної підготовки спільно з майстрами виробничого навчання. Теми  повинні відповідати змісту виробничої практики учнів (за  можливості - змісту кваліфікаційних пробних робіт), обсягу знань, вмінь та навичок, що передбачається освітньо-кваліфікаційною характеристикою та робочими навчальними програмами з відповідної професії (професій, у разі підготовки кадрів за інтегрованими професіями).
3. Учні одночасно із темою отримують і завдання до дипломної роботи 
4. Викладачі ознайомлюють учнів з вимогами до оформлення та написання дипломної роботи, а також з термінами виконання роботи.
5. Розгляд питань з приводу виконання дипломної роботи проводяться на консультаціях до написання дипломної роботи згідно розкладу.
6. Виконані дипломні роботи зберігаються у керівників, а за 2-3 дні до захисту видаються учням.
7. Термін зберігання в навчальному закладі виконаних дипломних робіт – 1 рік.
Керівником  дипломної  роботи,  як  правило,  призначається  викладач  предмету спецтехнології. Доцільно в ПТНЗ обладнати один з кабінетів
професійно-теоретичної підготовки
стендом  з  докладними  зразками  виконання  дипломної  роботи.  Проведення  занять  з виконання  дипломних  робіт  у  формі  групових  та  індивідуальних  консультацій  в  цьому кабінеті з використанням стенду підвищує ефективність роботи як учня, так і викладача-консультанта.
Групові консультації надаються для всіх учнів групи. Мета їх проведення – ознайомлення з вимогами щодо до змісту та оформлення дипломної роботи. Постійні консультації  допомагають  учням  у  виборі  методів  роботи,  своєчасному  усуненні недоліків, тощо. У подальшому консультації можуть надаватися індивідуально та групам і підгрупам учнів залежно від потреби. Рекомендується проводити індивідуальні консультації в присутності інших учнів. Це дає можливість викладачу ознайомити більшу кількість учнів із загальними положеннями виконання письмової екзаменаційної роботи уникаючи повторень, робити аналіз допущених і попереджати аналогічні помилки. Окремі розділи пояснюють та консультують, розбивши групу на підгрупи або індивідуально і акцентують увагу на особливостях виконання кожного з розділів дипломної роботи.
Кількість годин на проведення консультацій визначені робочим навчальним планом. На  період  виконання  дипломної  роботи  обов'язково  складається  графік консультацій  викладачів-консультантів  та  проводиться  облік  їх  відвідувань.  Виконання графіка консультацій контролюється заступником директора з НВЧ.
Рецензію на виконану дипломну роботу складають всі закріплені викладачі – консультанти (за свій розділ дипломної роботи), а керівник роботи підсумково оцінює роботу, беручи до уваги оцінку своїх колег.
         У процесі виконання дипломної роботи учні самостійно працюють зі спеціальною літературою.  При  підборі  літератури  слід  користуватися  предметними  каталогами бібліотек,  бібліографічними  збірниками  з  відповідної  галузі  знань,  реферативними журналами,  періодичними  виданнями,  методичними  посібниками,  довідниковою літературою, мережею Інтернет, тощо.
Основні етапи виконання дипломної роботи:
- Розподіл та закріплення тем.
-  Затвердження  тем  в  залежності  від  підприємств  де  учні  проходять  виробничу
практику.
-  Складання  (заповнення  плану  дипломної  роботи  та  погодження  його  з
викладачем, керівником дипломної роботи).
-  Підбір  джерел  інформації  для  написання  дипломної  роботи  згідно  з  планом  –
завданням .
- Написання і оформлення дипломної роботи.
- Надання дипломної роботи для рецензування.
- Доопрацювання роботи згідно з зауваженнями рецензента.
- Захист дипломної роботи згідно з встановленим графіком.

ТЕМАТИКА ДИПЛОМНИХ РОБІТ
Теми дипломних робіт визначаються викладачем спеціальної технології спільно з майстрами виробничого навчання та повинні відповідати змісту виробничої практики учнів (за  можливості - змісту кваліфікаційних пробних робіт), обсягу знань, вмінь та навичок, що передбачається освітньо-кваліфікаційною характеристикою та робочими навчальними програмами з відповідної професії. ні, які навчаються суміжним та інтегрованим професіям, письмову екзаменаційну роботу виконують окремим розділом з кожної професії. Рівень кваліфікації повинен відповідати рівню, визначеному в кваліфікаційній характеристиці. Учні, які оволодівають професіями з доповнюючими вміннями (наприклад кухар – кондитер тощо), завдання на дипломну роботу видається, виходячи з вимог кваліфікаційної характеристики з більш складної, основної  професії (відповідно кухар , кондитер тощо). Зміст  дипломної  роботи повинен відповідати темі.
Приклади тем дипломних робіт:
•         для професії „Кухар” - розробка технологічного процесу  (або технологія) приготування (кулінарних виробів (страв)) для святкової вечері на певну кількість осіб (наприклад 10);
•         для професії „Кондитер” - розробка технологічного процесу  (або технологія) приготування кондитерських виробів (страв) для дитячої вечірки на певну кількість осіб;
•         для професій „Кухар. Кондитер” - розробка технологічного процесу  (або технологія) приготування кулінарних та кондитерських виробів(страв) для святкування весілля на 15 осіб;

ОФОРМЛЕННЯ, ОБСЯГ ТА ЗМІСТ ДИПЛОМНОЇ РОБОТИ
        Робота повинна відповідати таким вимогам:
- містити всі питання плану згідно з завданням;
- містити висновки та пропозиції учня по даній темі;
- мати належне охайне оформлення;
- робота, що не відповідає вимогам, повертається для доопрацювання;
-  бути  виконаною  і  поданою  на  рецензування  в  термін,  передбачений  графіком навчального процесу.
Дипломна робота повинна складатися з 20-25 друкованих стандартних аркушів, містити в собі обов’язково три частини і ілюструватись малюнками, схемами. Шрифт тексту 14 кегель, полуторний інтервал. 
Дипломна робота є звітною документацією учня і повинна відповідати структурі та
правилам оформлення згідно з ДСТУ 3008-95. Вона має бути написана державною мовою
Нумерацію сторінок роботи надають арабськими цифрами згідно з планом. Першою сторінкою в роботі є титульний лист, другою – завдання на виконання письмової екзаменаційної роботи, 1,2 сторінки включають до загальної кількості сторінок, але не нумерують, нумерацію роботи починають з третьої сторінки – зміст роботи. Заголовки  розділів  допускається  розміщувати  на  окремих аркушах. Кожний розділ розпочинають з окремої сторінки. Додатки включають до загальної нумерації сторінок, але не нумерують. Нумерація сторінок  у роботі повинна бути наскрізною.
Робота  повинна бути акуратно оформлена на одному боці аркушів білого паперу формату А4 ( 297 x 210 мм ) з рамкою, поля якої не менше: лівий – 20мм, верхній, нижній та правий – 5мм з основним надписом (штампом) внизу.
Текст  або  (рукопис)  пишеться  пастою  чорного  кольору  з  інтервалом  між  рядками  за трафаретом № 2, або друкується з використанням комп'ютерних технологій в редакторі Word  з  використанням  шрифту  Times  New  Roman  (чи  аналогічного)  розміру  14, міжрядковий інтервал – 1.
Кожна частина роботи (вступ, технологічна частина, розділи, висновки) повинна мати заголовок відповідно до змісту роботи, який необхідно писати великими літерами та посередині сторінки. Кожен розділ слід починати з нової сторінки. Заголовки підрозділів пишуть малими літерами, крім першої літери, посередині сторінки. Розділи роботи повинні бути пронумеровані арабськими цифрами. Після номеру розділу ставиться крапка. Підрозділи нумерують у межах кожного розділу (наприклад 2.2, 2.3 і т.д.), у кінці розділу та підрозділу крапку не ставлять. Підкреслювати заголовки та переносити слова в заголовках не допускається. Відстань між заголовком та текстом дорівнює 2-ом інтервалам основного тексту.
При виконанні  дипломної  роботи  учні  повинні  пояснювальну  записку  супроводжувати схемами,  таблицями  тощо,  розміщуючи  їх  за  викладом  тексту.  Таблиці слід подавати безпосередньо після посилання на них у тексті, де вони згадані вперше, або на наступній сторінці та нумерувати послідовно. Слово „Таблиця” вказують один раз зліва над таблицею. У разі перенесення таблиці на іншу сторінку пишуть: «Продовження таблиці __» з зазначенням її номера.
Формули  і  рівняння  розташовують  після  тексту,  в  якому  вони  згадуються,
посередині сторінки. Вище і нижче формули або рівняння залишають не менше одного
вільного рядка. Формули і рівняння у роботі (за винятком формул і рівнянь, наведених у
додатках) слід нумерувати порядковою нумерацією в межах розділу. Номер формули або
рівняння  складається  з  номера  розділу  і  порядкового  номера  формули  або  рівняння,
відокремлених крапкою, наприклад, формула (4.2) – друга формула четвертого розділу.
Номер формули або рівняння зазначають на рівні формули або рівняння в дужках у
крайньому правому положенні на рядку. Пояснення кожного символу чи числового коефіцієнта слід давати з нового рядка. Перший рядок пояснення починають з абзацу словом "де" без двокрапки. 
Якщо письмова екзаменаційна робота містить додатки, на них мають бути посилання у текстовій частині роботи. Додаток повинен мати заголовок, надрукований у верхній частині сторінки малими літерами  (перша велика літера симетрично тексту сторінки). Над заголовком маленькими літерами  (перша велика літера) друкується слово «Додаток» і велика літера, що позначає додаток (наприклад: Додаток А). Слово «Додаток» розміщують по центру сторінки.
Оформлена письмова екзаменаційна робота  повинна показати:
•  Вміння учня-випускника обґрунтувати актуальність обраної теми;
•  Логіку викладання матеріалу;
•  Знання новинок техніки, технологій за професією, які стосуються теми роботи;
•  Творчий підхід до обраної теми;
•  Використання методів практичного дослідження;
•  Можливість знаходити та аналізувати інформацію;
•  Дотримання вимог до оформлення.
Нумерувати аркуші краще в останній момент, коли робота закінчена і загальна кількість аркушів не зміниться. Номера аркушів з яких починаються розділи і питання записуються в змісті. Текст роботи повинен бути стилістично грамотним і по можливості коротким.
При виконанні розрахунків результати вимірювання повинні бути виражені в одній системі і позначені у відповідності до стандартів.
При використанні довідникових даних в тексті роботи потрібно вказувати джерела, з яких вони взяті: точну назву, рік видання, сторінку, номер таблиці. Якщо джерело вказано в переліку використаної літератури, то в дужках ставиться його порядковий номер і сторінка, номер таблиці або формули. Наприклад: (8 с.43, табл.12).
В кінці роботи приводиться перелік використаної літератури з обов’язковим вказуванням автора, назви видавництва, року видання.  Список використаної літератури слід розміщувати у такій послідовності:
-       Закони України;
-       Укази Президента України;
-       постанови Кабінету Міністрів України;
-       літературні джерела в абетковому порядку: підручники, посібники, брошури, журнальні та газетні статті.
У кінці списку наводять іншомовні видання та електронні джерела інформації. Відомості про книги обов’язково містять прізвище та ініціали автора (авторів), заголовок, місце видання, видавництво, рік видання, кількість сторінок. Відомості про журнальні та газетні статті -  прізвище, ініціали автора, заголовок, назву періодичного видання, серію, рік випуску, номер видання, сторінки. Назви джерел наводяться тією мовою, якою вони видані. 
Найбільш суттєві опорні схеми, графіки і діаграми, що розроблені  до дипломної   роботи бажано виконувати на окремих аркушах.

Література
1. ДСТУ 3008-95. Документація. Звіти у сфері науки і техніки. Структура і правила оформлення.- К.: Держстандарт України, 1995.- 38с.
2. Божко Н.В. Методичні рекомендації щодо виконання письмової екзаменаційної роботи // Харків, 2008. – 13с
3. Литвин В.Г., Степура А.О. Конструювання швейних виробів: Підручн. для проф.-техн. навч. закладів. – К.: Вікторія, 2008.-320с.
4. Ніколіна В.В. Методичні рекомендації для учнів до  виконання творчих робіт з професій «Офіціант», «Бармен» // Всеукраїнські експериментальні педагогічні майданчики професійно-технічної освіти. Науково-методичні матеріали за результатами роботи. Упорядники: М.П. Сидоренко, Т.Г. Націокс. – К.: ПТІЗО МОН України, 2008.-198с.  
5. Новак О.І., Міщенко Н.Г. Методичні рекомендації до виконання дипломної робот з професій «Муляр», «Штукатур»// Всеукраїнські експериментальні педагогічні майданчики професійно-технічної освіти. Науково-методичні матеріали за результатами роботи. Упорядники: М.П. Сидоренко, Т.Г. Націокс. – К.: ПТІЗО МОН України, 2008.-198с.
6. Радкевич В.О. Моделювання одягу: Підручник. – К.: «Вікторія». – 2000.-352с.
7. Ходанович Л., Гнатович Т. Шкільний документ. Зразки оформлення та норми // Українська мова та література.-2006.-№31.-С.8.

Немає коментарів:

Дописати коментар